Stockmanni: Kaupan on oltava elämys!

 

TIEDOTE

 

Helsinki

 

09:00 07.06.2013

 

Suomen arvostetuin tavaratalobrändi, Stockmanni, on pitkän strategiaprosessin lopputulemana päättänyt refokusoida toimintansa ydinosaamisalueelleen. Tulevaisuudessa tavarataloketju keskittyy elämysten tuottamiseen asiakkailleen. ”Asiakkaista on tullut entistä vaativampia. Hintatietoisuus, laatutietoisuus ja tuotetuntemus on kasvanut. Tavaratalot olivat tässä kehityksessä väliinputoajia: me emme voineet kilpailla halpahallien kanssa hinnassa, emmekä erikoisliikkeiden kanssa palvelun tai tuotteiden laadussa. Olimme oikeastaan vain kallis Veljekset Keskinen”, kertoo yhtiön uusi liiketoiminnan kehitysjohtaja Mauri-Jukka Hätälä muutoksen taustoista.

 

Tulevaisuudessa Stockmann keskittyy vain asiakkaisiin ja heidän kokemuksensa kehittämiseen. ”Tavaratalot ovat lopulta tunnelmaa ja elämyksiä. Markkinatutkimuksen perusteella ymmärsimme, että ihmiset tulevat meille keräämään ideoita, hipelöimään vaatteita ja haaveilemaan paremmasta elämästä – tähän huutoon me nyt vastaamme. Tulevaisuudessa Stockmann on aikuisten elämyspuisto, jossa on mahdollista tehdä myös ostoksia.”

 

Osana kehitystä Stockmann aloittaa tavaratalojensa uudistamisen elämystaloiksi. Täten jokainen tavaratalo uudistetaan vuorollaan ja samalla kaikille luodaan uniikki profiili. Ensimmäiseksi uudistetaan Helsingin keskustan tavaratalo. ”Helsingin konseptiin tulee neljä eri elämysaluetta. Ensimmäiseksi ruokaosasto, jossa elämysjuna kuljettaa kävijän läpi lähituottajavalikoiman, luomuosaston ja eksoottisten ruokien osaston. Ajelun päätteeksi tavataan huippukokki, joka antaa asiakkaille ruokavinkkejä sekä tarjoaa kauden antimista tehtyä ruokaa.”

 

Muotiosastosta tulee hipelöintiosaston sijaan stailausyksiikkö. Kävijät pääsevät kokeilemaan viikoittain vaihtuvan muotikokoelman helmiä ja saamaan tyylivinkkejä alan asiantuntijoilta. Kodinsisustusosastolla asiakas saa sisustaa oman huoneen valitsemillaan huonekaluilla sekä tekstiileillä. Miespuolisia asiakkaita silmälläpitäen huoneisiin pääsee lisäämään haluamaansa kodinelektroniikkaa ja neuvotella jo tässä vaiheessa vaimon kanssa tulevan äänentoistojärjestelmän sijoittelusta. Neljäs elämysalue on hyvinvointi, jossa kävijälle annetaan ihonhoitovinkkejä ja suunnitellaan erilaisia meikkivaihtoehtoja.”

 

Elämysten lisäksi kävijät voivat tehdä myös ostoksia. ”Heti rannekkeen lunastettuaan asiakas saa mukaansa viivakoodilukijan, jolla voi koota eri elämysaluilla ostoslistan. Koko päivän nautittuaan asiakkaan ei tarvitse enää keräillä tuotteita, vaan ne ovat valmiiksi laskutettuna ja pakattuna odottamassa parkkihallissa kävijän auton vieressä.”

 

Helsingin tavaratalon uudistus aloitetaan 20. kesäkuuta ja elämystallo aukaisee ovensa lokakuun alussa. Uudistusta tehdään vuorokauden ympäri ja sen suorittamisesta vastaavat NCC:n puolalaiset alihankkijat.

 

Lisätietoja:

Liiketoiminnan kehityspäällikkö Mauri-Jukka Hätälä

p 049-123-4433

 

stockmanni.fi/elaemystalo